З ухваленням Закону України «Про ринок електричної енергії» (від 13.04.2017 р.) у сфері енергетики було створено конкурентну модель взаємодії між суб’єктами господарської діяльності. Введення нових правил сприяло появі найбільш вигідних маневрів у розвиток бізнесу. Це торкнулося всіх учасників енергетичного ринку, включаючи державні, бюджетні, комунальні (житлові) організації.
Чинним законом передбачається можливість вільного підбору чи заміни покупцем послуг найкращого собі партнера. Сьогодні зміна постачальника здійснюється за стандартною процедурою і в короткі терміни – шляхом укладання нового договору на електроенергію з вигіднішим «продавцем» на енергоринку.
Нормативна база
Першим кроком ринку, що відкрився, стала зміна основ регулювання взаємодій і скасування впливу звичних «гравців». Якщо на старті (у 2019 році) вибір компаній-постачальників був невеликий, то згодом їх змінили нові провайдери, які пропонують отримувачам найкращі умови постачання та обслуговування.
Основна регулююча нормативна база:
- Державний кодекс України
- ЗУ «Про ринок електричної енергії».
- Розділ 4 «Правил роздрібного ринку електричної енергії», на підставі ухвали НКРЕКП № 312 (зі змінами) від 14.03.2018 р.
Міністерство енергетики регулярно вносить поправки та пропозиції щодо покращення роботи сфери та законодавчої частини.
Важливо! Електроенергія є таким самим товаром, як і інші продукти ринкової економіки. Сьогодні на питання, чи можна змінити постачальника електроенергії, позитивно відповідає дедалі більша кількість представників бізнес-спільноти, оскільки практично немає перешкод чи юридичних обмежень щодо чисельності переходів, а також вибору постачальника послуг. Отже, кожен покупець електрики може змінювати постачальника навіть щомісяця, якщо це вигідно (за умови укладання нового договору про постачання електричної енергії).
З чого розпочати зміну постачальника електроенергії
Щоб успішно реалізувати власне право зміну продавця послуг, споживачеві потрібно мати на руках укладання договору про постачання електроенергії. Це документ, що свідчить про надання послуг з передачі/розподілу електроенергії оператором системи, що діє на даний момент. Потім необхідно звернутися до нового партнера зручним для себе способом. Наприклад, за допомогою відкритих та доступних каналів комунікації (електронна пошта, сайти, портали). У таких надійних та професійних компаніях, як «ТЕПЛА», пройти стандартну процедуру клієнту допоможе персональний менеджер.
Як змінити постачальника електроенергії
Процедура зміни компанії-постачальника повинна проходити не більше ніж 21 день з моменту подання заявки підприємцем. Якщо доведеться розбиратися з усіма нюансами самостійно, споживачеві необхідно ознайомитись з алгоритмом дій:
- Сповістити нинішнього постачальника про свої наміри щодо зміни партнера.
- Подати заявку на підписання заяви-приєднання, обравши вигідну комерційну пропозицію.
- Отримати підтвердження про можливість започаткування взаємодії або про відмову від співпраці (з наданням обґрунтувань).
- Здійснити всі готівкові або безготівкові взаєморозрахунки, закрити рахунки з оплати отриманих послуг (надаються квитанції).
- Укласти типовий договір про постачання електричної енергії з новим постачальником.
Перелік необхідних документів надається: виписка/копія з ЄДР, код ЕІС, точки обліку, найменування поточного електропостачальника.
Особливості процедури
Новий постачальник повинен розглянути заяву протягом трьох робочих днів, потім дати відповідь претенденту. Поінформувати ОСР про потенційного партнера. Попередній постачальник (до припинення чинного договору) зобов’язаний забезпечити електропостачання за умов раніше підписаного сторонами документа. Клієнт може у будь-який час відкликати свою заяву на поставку від нового продавця, але не пізніше трьох днів до надання послуг новим партнером.
Важливо! Зміна електропостачальника споживачем завжди здійснюється на безоплатній основі. Спеціального дозволу на припинення взаємин із попереднім партнером не потрібно. Жодне із положень підписаного зі старим постачальником договору не повинно створювати перешкод чи обмежень у разі бажання споживача змінити даного провайдера. Документ, який регулює взаємодію сторін, не може містити положення, яке передбачає додаткові виплати абонентом. В іншому випадку воно вважається недійсним.